Aktiviteter

Udeliv

Det er vigtigt for børn at komme ud hver dag. Det giver mere
plads for den enkelte, og barnet bliver inspireret til andre lege
end indendørs. Vi prioriterer, at barnet får kendskab til naturen, derfor har vi bl.a. en ugentlig dag “ud af huset”, hvor vi tager i skoven, til stranden, fjorden eller andet. Vi tager ofte til vores faste base “HINDBÆRHYTTEN” i Tved. Her har vi værktøjskasse med save, lup, bøger osv.

Barnet kan både se og føle på naturen, og der er tid og mulighed for at kigge på dyrespor, tage en snegl op, se på myretuer, fange en frø eller f.eks. samle strandskaller og sten. Oplevelsen af, at naturen forandrer sig gennem året, er med til at give barnet en helhedsoplevelse.

Vi har en stor og attraktiv legeplads med mange forskellige og ud-fordrende muligheder bl.a. bålplads hvor vi laver popcorn og bålmad, og her lærer barnet at omgås ild. Et spændende terræn, gode cykel-baner, klatrestativ, fodboldbane, samt en god beplantning der giver mulighed for at klatre og gemme sig. Udfordringer som styrker barnets motoriske færdigheder.

På legepladsen har barnet adgang til vand det meste af året, det leger med mudder, bygger kanaler, søer og sandslotte i sandkassen. I vores ude værksted kan barnet snitte, save og hamre. Vi har også høns og kaniner, og barnet lærer at omgås og tage del i pasning af dyr. Vi opfordrer barnet til at deltage i de daglige gøremål f.eks. feje, rydde
op, fodre dyr. Vi sår blomster, planter, vander, passer og plejer, og det er vores erfaring, at børnene gerne vil være aktive og deltage.

Udeliv

Kost

HVORFOR ER DET SÅ VIGTIGT MED EN KOSTPOLITK?


Det er hele grundlaget for, at børnene har energi og overskud, til at indgå i lege.

  • Sund mad er andet end, noget vi bare skal blive mætte af
  • Sund mad, indeholder de rette vitaminer og næringsstoffer
  • Sund mad er kroppens brændstof, som skal holde "motoren" kørende

Vi vil som institution være med til at påvirke børnene og deres madkultur. Vi har et stort børnevenligt køkken, og børnene er med i den daglige madlavning. Vi mener, at sunde madvaner grundlægges, når børnene er små.
Vi mener, at sunde madvaner er:

  • Når børn får viden om råvarerne
  • Når børnene oplever, hvordan maden bliver tilberedt
  • Når maden er uden kunstige farver
  • Når maden så vidt muligt er tilberedt af økologiske råvarer, d.v.s. årstidens frugt og grønt. Endvidere brune ris, fuldkornspasta, fuldkorns mel, kød, fisk og fjerkræ samt øko. mælkeprodukter - og poste-vand
  • Når maden indeholder et minimum at sukker

Maden spises i hyggelige rammer, hvor der er tid til sanseoplevelser og udvikling af de sociale kompetencer, som samværet omkring måltidet giver mulighed for. Børnene bliver inspireret og motiveret til at smage noget andet, end det de kender.


 Hvornår og hvad spiser vi:

Morgenmad: Serveres kl. 06.30-08.00
A38
Øko. mælk
Postevand
Hj. lavet müsli u/sukker
Frugt
Havregryn
Havregrød
Øllebrød
Groft brød/rugbrød
Honning
Peanutbutter (sunde fedtstoffer til nervesystemet)
Frugtpålæg
Rosiner i stedet for sukker (indeholder fibre og naturligt sukker)
Hjemmelavet marmelade sødet m/ tørret frugter
Ost

Frokost: Serveres kl. 11.00
Der serveres henholdsvis varme og kolde retter, der er tilberedt helt fra bunden og med vægt på årstidens grøntsager og frugter, groft brød, øko. mælk og postevand.
Men altid med fokus på at kosten er sund og varieret.
1 gang om ugen medbringer børnene selv deres hjemmesmurte madpakke. Som de tager med på tur.

Eftermiddagsmad: Serveres kl. 14.00
Varieret frugt/grønt
Rester fra middagsmaden
Indimellem hjemmebag

Fødselsdage fejres her i børnehuset eller i hjemmet
Vi anbefaler, at kosten er sund, og at der ikke uddeles slikposer.

Der er ligeledes god vejledning/anbefalinger i "den kommunale sundhedsplejerskes" kostpjece (se Thisted kommunes hjemmeside)
Hjemmesiden frugtfest.dk findes der rigtig god inspiration til sundere alternativer.

 

 

Kost

Sprog

Vi kan se vigtigheden i at kunne sproget og beherske kommunikative færdigheder, og hvilken betydning det har for barnets evne til at indgå i sociale relationer.

Læringsmiljøet i Børnehuset er kendetegnet ved at have fokus på barnets kommunikative og sproglige udvikling. Vi lægger vægt på, at barnet i alle aktiviteter og situationer i løbet af dagen kan bruge sine kommunikative og sproglige færdigheder, og at det får mulighed for at øve sig. 

 

Sprog

Traditioner

Traditioner skaber grobund for social forståelse og fællesskab, og derfor er det vigtigt for os at have traditioner i børnehuset.

Vi har erfaring for, at børnene udtrykker forventningsglæde og finder tryghed i genkendelse ved tilbagevendende traditioner.

 

Året igennem har vi følgende faste traditioner:

Februar

Fastelavn, hvor vi slår katten af tønden. Alle voksne og børn, der vil,
er udklædte. Vi inviterer forældre til at deltage.

Marts

Børnehuset har fødselsdag. Vi fejrer dagen med hejst flag, sang og lidt
lækkert til børn og voksne i huset

Vi holder en afslutningsfest for de ældste børn, der skal i mini SFO
1. april

Maj/Juni

Arbejdsaften, hvor børn, forældre og personale hjælper hinanden med
vedligeholdelse af børnehuset. Der er fællesspisning og hyggeligt samvær

Juni

Sommerudflugt, hvor vi alle tager fra huset på en heldagsudflugt ud
i det blå

September

Høstfest, hvor børnene medbringer forskellige frugter, grøntsager,
blomster og korn. Vi tilbereder et måltid af ingredienserne, pynter
et fint høstklædt bord, spiser sammen og snakker sammen om de
forskellige produkter

Indianertur med overnatning for de kommende skolebørn

Oktober

Forældremøde, hvor bestyrelsen fremlægger deres evaluering
af året. Vi har forældrevalg til bestyrelsen, og der kan være
forskelligartede oplæg

Fællesspisning for alle børn, forældre og søskende. Det er en
hyggelig aften, hvor alle forældre har mulighed for at lære hinanden
at kende. Forældrebestyrelsen er medarrangør af festen

November

En weekend i slutningen af november er der tradition for at finde
julenissen i Tved. Vi kører i hestevogn og kommer via et nisseløb
forbi vores Hindbærhytte. Vi serverer varm kakao og lune æble-
skiver til alle

December

Den første fredag i december inviterer vi til bedsteforældredag.
Der er planlagt forskellige aktiviteter f.eks. juleklip, lave jule-
dekorationer og bage pebernødder

Børnehuset deltager i en julegudstjeneste i kirken, og bagefter
serverer vi risengrød hjemme i børnehuset

En af de sidste dage inden juleferien holder vi julefrokost sammen
med børnene

Bestyrelsen inviterer børn og forældre til gløgg og æbleskiver en eftermiddag i december

 

Traditioner

 

Musik

Sang og musik er en stor del af hverdagen.

Vi har fællessang for hele huset hver uge men  sang og musik udfolder sig ofte helt spontant. 

Vi vægter, at børnene bliver introduceret til et bredt udvalg af sange og samtidigt har medindflydelse på sangvalg.

Vi oplever at sang og musik styrker fællesskabsfølelsen og skaber samhørighed.

Musik

Krop, sanser og bevægelse

Sanseintegrationen udvikles hurtigt i de første år af barnets liv. Sanseintegrationen har stor indflydelse på  bl.a. barnets motorik, adfærd, koncentrationsevne, indlæring, selvværd, robusthed, glæde og søvn.

I børnehuset har vi en uddannet sanseterapeut, som har en særlig viden i forhold til arbejdet med sanseintegration.